Od klienta k občanovi

Rytmus, o.s. v uplynulých dvou letech realizoval projekt Od klienta k občanovi, který byl podpořen z norských fondů prostřednictvím NROS.
Součástí projektu bylo vytvoření tří kurzů pro osoby s potížemi v učení (dle u nás dosud používané terminologie osob s mentálním postižením): kurz Moje práva, kurz Snadné čtení a kurz Hodnocení kvality sociálních služeb. Následující text je o posledním z nich, protože svým způsobem doplňuje/ může doplňovat systém hodnocení kvality sociálních služeb prováděných formou inspekcí kvality.
Hlavní myšlenkou bylo zapojit do hodnocení kvality osoby, pro něž jsou nebo by měly být sociální služby poskytovány. Hodnocení realizované samotnými osobami s potížemi v učení dává možnost získání pohledu na poskytování služeb z druhé strany, ze strany potenciálního uživatele služby, navíc vrstevníka, který služby (zatím) nevyužívá.
Do kurzu bylo vybráno na základě osobního pohovoru 8 zájemců. Kritérium pro přijetí do kurzu byla alespoň částečná schopnost přečíst a porozumět psanému textu, zájem o sociální služby a zájem účastnit se naplánovaných hodnocení přímo v zařízení. Následovalo asi 20 hodin teoretické přípravy s tématy: k čemu jsou sociální služby a komu slouží, jak by měl vypadat sociální pracovník – co si od něj představujeme, seznámení s typy sociálních služeb pro osoby s potížemi v učení (chráněné bydlení, Domovy pro osoby se zdravotním postižením, odlehčovací služby), jak vypadá denní program účastníků kurzů ve srovnání s denním programem člověka žijícího v zařízení a jaké jsou v tom rozdíly, jak mluvit o uživatelích služby atd. Teoretická příprava byla doplněna několika návštěvami DOZP.
Pro hodnocení bylo vybráno 5 chráněných bytů v Praze a ve Středočeském kraji a 3 domovy pro osoby se zdravotním postižením (Liberecký kraj, Karlovarský kraj a Středočeský kraj).
Každé hodnocené zařízení obdrželo závěrečnou hodnotící zprávu. Dle reakcí jednotlivých zařízení, kde hodnocení kvality hodnotiteli s potížemi v učení proběhlo, je možno potvrdit opodstatněnost původní myšlenky – významu získání jiného pohledu na způsob poskytování služby. Poskytovatelé, u nichž proběhlo hodnocení, získali rovněž „body“ v naplňování kritéria standardů kvality sociálních služeb, konkrétně kritéria 15c- Poskytovatel zapojuje do hodnocení poskytované sociální služby také zaměstnance a další zainteresované fyzické a právnické osoby.
V současné době máme vyškolené hodnotitele, metodiku připravenou k dalšímu použití. V případě zájmu o další informace nebo provedení hodnocení ve vašem zařízení, kontaktujte prosím Vojtěcha Zimu, email: vojtech.zima(zavináč)rytmus.org.
Další informace o projektu naleznete zde.
¨
Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci Finančního mechanismu EHP a Norského finančního mechanismu prostřednictvím Nadace rozvoje občanské společnosti.