Děti s problémovým chováním a děti s poruchou autistického spektra - jak na ně? Jak na nás?

Občanské sdružení Rytmus pořádá dvoudenní seminář týkající se nových přístupů k dětem s problémy v chování a k začleňování dětí s poruchou autistického spektra do běžných škol. Seminář vedou angličtí lektoři Derek Wilson a Colin Newton z Nottinghamské organizace Inclusive Solutions, kteří v České republice vedou podobně laděný seminář již pošesté.
První den nese název Nové přístupy k dětem s problémovým chováním a k vytváření vztahů a bude zaměřen na děti, na které odměny a tresty často nefungují, a jež svým chováním matou dospělé kolem sebe. Naším základním cílem je pomoci vytvářet vztahy a zprostředkovat ostatním možnost, aby hlouběji přemýšleli o tom, proč děti s problémy v chování dělají to, co dělají, a jakou roli v tom hrajeme my, dospělí. Máte-li neúspěch s využíváním vašich obvyklých způsobů práce s konkrétními dětmi s problémovým chováním, využijte příležitost získat různorodé osvědčené strategie, které přinesou pozitivní změnu v chování dětí a které budou zároveň reagovat na jejich emocionální potřeby.
Klíčovými tématy prvního dne budou:
- vytvořit správné/pozitivní uvítání pro děti s problémovým chováním - porozumění tomu, že pocit jistoty a sounáležitosti je základem úspěchu
- povzbuzování - jak dostat z dětí s problémy v chování to nejlepší
- aktivní naslouchání - naslouchání tomu, co je skryto za chováním
- zátěž způsobená studem – jak se vypořádají s pocitem studu? A jaké jsou zdravější cesty, aby se s tímto pocitem děti lépe vyrovnaly?
- nástroj “Kruh řešení”: 30 minutové týmové řešení problémů, které pomáhá vzájemnému posílení a stanovení prvních akčních kroků
Druhý den bude věnován tématu Jak začleňovat děti s autismem do běžného prostředí a účastníkům nabídne informace a strategie pro začlenění dětí s nálepkou autismu do běžného prostředí školy. Půjde o souhrn prezentací a skupinových úkolů, které umožní účastníkům vytvořit si strategie pro podporu lidí s autismem v jejich školách, komunitách a rodinách. Základním principem celého dne bude snaha o porozumění lidí s autismem jakožto jednotlivců s jejich jedinečnými silnými stránkami a dovednostmi. Účastníci se seznámí také s nutnými úpravami ve škole i jinde tak, aby umožňovaly účast a zapojení lidí s autismem.
Kurz je založen na jasných hodnotách a praxi. Jeho cílem je dát prostor pro sdílení zkušeností a dobrých příkladů a zároveň prosadit inovativní přístupy k inkluzívnímu vzdělávání. Budeme rovněž zohledňovat perspektivu rodičů a samotných lidí s autismem.
Vzdělávací cíle druhého dne:
- zvýšit povědomí a pochopení lidí s autismem a jejich začlenění do běžné školy
- seznámit se se strategiemi, které mohou pozitivně ovlivnit komunikaci a problémy v chování
- prohloubit porozumění základních hodnot, na nichž staví inkluze
- naučit se nové dovednosti, aby začlenění dětí s autismem bylo úspěšné
Termín: 27. - 28.5.2013
Místo: VOŠ JABOK, Salmovská 8, Praha 2
Cena: 5 000,- (1 den 2 500,-)
Tlumočení: Kurz bude simultánně tlumočen do češtiny
Akreditace: Kurz je akreditován MŠMT v programu DVPP
Realizátoři kurzu doporučují absolvovat oba dny, které na sebe navazují a navzájem se doplňují. Je však možné se zúčastnit i jednoho vybraného dne.
Více informací o kurzu a přihlášku naleznete zde.
O lektorech:
Derek Wilson a Colin Newton jsou spoluzakladateli organizace Inclusive Solutions.
Jejich zkušenosti jakožto psychologů působících ve školství ve Velké Británii jsou více než 50ti leté.
Jsou zastánci inkluze, poskytují vzdělávací kurzy a konzultace školám domácím i zahraničním.