Proč nejsou naplňována práva dětí v ústavech

Minulé pondělí 10. listopadu jsme zorganizovali pracovní seminář věnovaný dětem s postižením v oblasti intelektu, které jsou umístěny v ústavní péči. Účastníci uvažovali ve třech skupinkách o tom, jaké překážky stojí v cestě k naplnění práv dětí s postižením v pobytových sociálních službách. Vyvstává otázka, jak je možné, že přes kladné předpoklady a snahy mnoha lidí tyto děti nežijí životy, které tak samozřejmě přejeme našim dětem.
Semináře se zúčastnili zástupci nejrůznějších úřadů a organizací. Byly zde zastoupeny orgány sociálně-právní ochrany krajů a obcí s rozšířenou působností, domovy pro osoby se zdravotním postižením, Kancelář veřejného ochránce práv, Ministerstvo práce a sociálních věcí, Úřad vlády a dále zástupkyně Evangelické teologické fakulty UK, nevládní organizace věnující se ochraně lidských práv i přímé podpoře rodin s dětmi.
Pro práci byly použity tři ilustrativní příběhy, které se opravdu staly a které spojuje to, že při práci s dětmi byly používány nástroje myšlení a plánování zamřeného na člověka s cílem pomoci jim dostat se do rodiny a zapojit se do rozhodování o vlastním životě, v jejich prospěch se angažovaly orgány SPO a všechny tři děti mají kolem sebe lidi z přirozeného prostředí, kteří je mají rádi.
Odpovědi na otázky Proč? Jak se může stát, že pomoc nefunguje? naleznete v následujícím dokumentu. Jedná se o souhrn poznatků účastníků pracovního semináře. Jsou zde pojmenovány hlavní problémy stojící na pozadí neúspěchu i návrhy opatření, na nichž se účastníci shodli. Na konci dokumentu je přepis poznámek z práce skupin.
Participace dětí s postižením intelektu v ústavní péči na rozhodování, které se jich týká.pdf
Akce se konala v rámci projektu Hear our voices!, který je realizován s podporou programu Evropské Unie Základní práva a Občanství.