Banky musí přistoupit ke změnám, aby odstranily diskriminaci na základě zdravotního postižení

Praha, 18. června 2018 – Někteří lidé s postižením potřebují individuální pomoc anebo úpravu podmínek pro využívání bankovních služeb. Jde např. o možnost využívat osobní pomoc s výběrem z bankomatu nebo o pružné nastavení limitů pro výběr a platby u obchodníků. Banky problém neřeší navzdory tomu, že se týká velké skupiny lidí.
Praktické zkušenosti ukazují, že řada lidí se zdravotním postižením potřebuje pro využívání bankovních služeb úpravy anebo pomoc. Např. člověk s těžkým fyzickým postižením, jako je Martin, potřebuje, aby mu asistent vyťukal pin karty v bankomatu nebo u obchodníka. Ivetina maminka potřebuje, aby jí dcera pomohla obsluhovat internetové bankovnictví a odblokovat platební kartu. Tomáš potřebuje, aby mu jeho matka vždy pomáhala při jednání na pobočce i s obsluhou internetového bankovnictví a aby mu banka nastavila individuální možnosti výběru z bankomatu a platby u obchodníků.
Pokud tito lidé s postižním mají mít možnost využívat bankovní služby, musí banky zajistit zejména následující úpravy, které se zatím zdají nereálné:
- Umožnit lidem s postižením, aby jim s využíváním bankovních služeb mohl pomáhat další člověk, který bude mj. znát přístupové údaje jako je pin karty.
- Umožnit lidem individuální a pružné nastavení denních a týdenních limitů pro výběr z bankomatu a placení u obchodníků.
- Vytvořit snadno srozumitelné informace o bankovních službách a jejich využívání.
Problém se týká velké skupiny lidí. Patří sem lidé s omezenou svéprávností, kterých je v ČR podle posledních údajů víc jak 35 tisíc. Dále sem patří všichni další lidé s postižením v duševní oblasti včetně lidí s demencí, duševním onemocněním či tzv. mentálním postižením, jejichž svéprávnost není omezena a kteří při právním jednání využívají pomoci rodin a přátel.
Quip se tématu věnuje a hledá možnosti řešení. „S nabídkou spolupráce jsme oslovili několik bank. Pouze Česká spořitelna však pochopila podstatu problému a připravuje řešení výše uvedených požadavků“, doplňuje Milena Johnová, zakladatelka a zástupkyně ředitele Quip.
Kontakty
Milena Johnová, zakladatelka a zástupkyně ředitele Quip, z. ú.
milena.johnova@kvalitavpraxi.cz, tel.: 605 121 350
Informace pro editory
K tématu jsme vydali 2 tiskové zprávy a článek, kde jsou popsány osobní zkušenosti lidí s postižením a jejich blízkých:
Zkušenost Tomáše je v tiskové zprávě zde.
Podrobnosti o zkušenostech Ivety jsou v tiskové zprávě zde a článku zde.
Článek ke spolupráci s Českou spořitelnou je zde.
Tiskovou zprávu můžete stáhnout zde.
K terminologii postižení
S ohledem na důstojnost lidí s postižením se ve světě přestávají používat stigmatizující psychologické a medicínské výrazy typu mentální retardace, mentální postižení, debilita, imbecilita apod. V Anglii se např. zažil výraz „learning disability“ (postižení v učení) nebo „learning difficulties“ (potíže v učení). V češtině zatím není ustálena uctivější terminologie. Obsah některými organizacemi používaného pojmu „potíže v učení“ se v češtině často zaměňuje s pojmem „poruchy učení“, který je používán v pedagogice pro označení dětí se specifickými potížemi jako je např. dysgrafie.
O Quipu
Usilujeme o to, aby sociální a právní systém dával lidem s postižením prostor žít podle vlastních představ. Této práci se věnujeme od r. 2003. www.kvalitavpraxi.cz